Landstede Groep

Onderzoek

Onderzoek is een vak voor nieuwsgierige leerlingen zoals jij. Je leert hoe je goede vragen stelt én hoe je betrouwbare antwoorden vindt. Ook leer je dingen uitzoeken en hoe je laat zien wat je hebt ontdekt. Dat begint al in de eerste klas. Handig als je graag zelf wil uitzoeken hoe iets werkt. En als je later misschien naar de universiteit wil. Dit vak helpt je om je daar goed op voor te bereiden.

Zelf onderzoeken en oplossingen bedenken

Bij het vak Onderzoek leer je hoe echte wetenschappers werken. Je krijgt een opdracht en bedenkt zelf hoe je die gaat aanpakken. Je leert goed nadenken, samenwerken en slimme oplossingen bedenken.

Het gaat niet alleen om het eindresultaat, maar ook om hoe je daar komt. Je werkt aan projecten die wij zelf hebben bedacht. Denk aan het vinden van betrouwbare informatie, hoe je een onderzoek opzet en hoe je daarover schrijft zoals in de wetenschap. Je leert ook hoe je netjes verwijst naar bronnen en een echt artikel schrijft.

Kom je ook langs?

Bezoek onze school tijdens de voorlichtingsactiviteiten. Erover lezen is namelijk leuk. Het komen ervaren is nóg leuker! Zien we je snel?

Gebouw

Voorsprong op universiteiten, omdat je precies weet hoe een onderzoek werkt

Microscoop

Veel vrijheid om zelf de inhoud mee te bepalen

Pen

3 verschillende onderzoeken per jaar

"Het leuke aan het vak onderzoek is dat we niet alleen schrijven maar ook veel doen buiten het klaslokaal. We hebben bijvoorbeeld filmpjes gemaakt en dieren geobserveerd in de dierentuin. Dat was echt super leuk!"
— Robert en Stefan
Vwo-leerlingen
8X6A2195

Vwo 1-3

Onderzoek in de onderbouw

In de onderbouw leer je hoe je dingen onderzoekt op een leuke en slimme manier. Dit doe je met creatieve en maatschappelijke opdrachten. Je leert dan hoe je een onderzoeksvraag stelt, deelvragen bedenkt en hoe je die onderzoekt. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door het maken van een Klokhuisaflevering of een folder. Zo word je stap voor stap beter in onderzoeken.

"Naast de gewone schoolvakken volg je het vak onderzoek, waarbij je leert onderzoeken. Zo geven we concreet invulling aan waar het vwo voor staat: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Je leert hierbij ook andere vaardigheden zoals samenwerken en het beoordelen van bronnen. Extra nuttig voor de tijd waarin we leven!"
— Iris Groot Koerkamp
Docent Duits, taalcoach, mentor KV3K
8X6A2389

Vwo 4-6

Onderzoek in de bovenbouw

In de bovenbouw ga je nog een stapje verder met onderzoeken. Je werkt aan moeilijke vragen en leert hoe je zelf een onderzoek ontwerpt, uitvoert en beschrijft. Daar hoort ook bij dat je leert hoe je een wetenschappelijk artikel schrijft. Net als een echte onderzoeker! De vaardigheden die je hier leert, passen goed bij wat je later nodig hebt als je naar de universiteit wil.

"Bij het vak onderzoek hebben we echt veel geleerd in de onderbouw wat nu in de bovenbouw al heel erg van pas komt. Wij hebben er vertrouwen in dat we ons proefwerkstuk straks goed kunnen schrijven."
— Robert en Stefan
Vwo-leerlingen

Veelgestelde vragen:

  • 1. Wat voor projecten doen vwo-leerlingen?

    De onderzoeken die leerlingen doen zijn erg gevarieerd en afwisselend! Voorbeelden van onderzoeken zijn het:

    ·       maken van een klokhuisaflevering over cultuur

    ·       observeren van gedrag van dieren in klas 1

    ·       maken van een folder over duurzaamheid

    ·       uitvoeren van een literatuuronderzoek over gedrag en maatschappij

    In de onderbouw liggen de thema’s vast. Binnen zo’n thema valt er veel te kiezen: leerlingen bedenken altijd hun eigen onderwerp en hoofdvraag. In de bovenbouw krijgen leerlingen nog meer vrijheid.

  • 2. Hoeveel uur per week krijgen vwo-leerlingen dit vak?

    Het vak onderzoek wordt 1 uur per week gegeven. Gedurende het schooljaar zijn er 3 onderzoeken die afgerond worden, dus elke periode werken leerlingen aan een nieuw onderzoek met een nieuw thema.

  • 3. Werken vwo-leerlingen individueel of in groepen?

    Leerlingen werken bij het vak onderzoek in groepen. Daarmee verbeteren ze ook hun samenwerkingsvaardigheden.