Onderzoek
Voorsprong op universiteiten, omdat je precies weet hoe een onderzoek werkt
Veel vrijheid om zelf de inhoud mee te bepalen
3 verschillende onderzoeken per jaar
Vwo 1-3
Onderzoek in de onderbouw
In de onderbouw leer je hoe je dingen onderzoekt op een leuke en slimme manier. Dit doe je met creatieve en maatschappelijke opdrachten. Je leert dan hoe je een onderzoeksvraag stelt, deelvragen bedenkt en hoe je die onderzoekt. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door het maken van een Klokhuisaflevering of een folder. Zo word je stap voor stap beter in onderzoeken.
Vwo 4-6
Onderzoek in de bovenbouw
In de bovenbouw ga je nog een stapje verder met onderzoeken. Je werkt aan moeilijke vragen en leert hoe je zelf een onderzoek ontwerpt, uitvoert en beschrijft. Daar hoort ook bij dat je leert hoe je een wetenschappelijk artikel schrijft. Net als een echte onderzoeker! De vaardigheden die je hier leert, passen goed bij wat je later nodig hebt als je naar de universiteit wil.
Veelgestelde vragen:
-
1. Wat voor projecten doen vwo-leerlingen?
De onderzoeken die leerlingen doen zijn erg gevarieerd en afwisselend! Voorbeelden van onderzoeken zijn het:
· maken van een klokhuisaflevering over cultuur
· observeren van gedrag van dieren in klas 1
· maken van een folder over duurzaamheid
· uitvoeren van een literatuuronderzoek over gedrag en maatschappij
In de onderbouw liggen de thema’s vast. Binnen zo’n thema valt er veel te kiezen: leerlingen bedenken altijd hun eigen onderwerp en hoofdvraag. In de bovenbouw krijgen leerlingen nog meer vrijheid.
-
2. Hoeveel uur per week krijgen vwo-leerlingen dit vak?
Het vak onderzoek wordt 1 uur per week gegeven. Gedurende het schooljaar zijn er 3 onderzoeken die afgerond worden, dus elke periode werken leerlingen aan een nieuw onderzoek met een nieuw thema.
-
3. Werken vwo-leerlingen individueel of in groepen?
Leerlingen werken bij het vak onderzoek in groepen. Daarmee verbeteren ze ook hun samenwerkingsvaardigheden.