Begeleiding op maat
Het is belangrijk dat het goed gaat met onze leerlingen. Daarom bieden we op veel verschillende gebieden ondersteuning aan. Denk aan het werken aan zelfvertrouwen of weerbaarheid, het ontwikkelen van sociale vaardigheden, het verbeteren van studieresultaten, het kiezen van het juiste vakkenpakket of het kiezen van de vervolgstudie die bij jou past.
Ons ondersteuningsteam staat voor je klaar!
De mentor
Iedere klas heeft een eigen mentor: het eerste aanspreekpunt voor ouder(s)/ verzorger(s) en jou. De eerste twee jaar is dit dezelfde persoon. In de bovenbouw van de Campus en binnen het Praktijkonderwijs krijg je ieder jaar een mentor toegewezen. De mentor geeft mentorlessen en er zijn individuele mentorgesprekken. Als je extra ondersteuning nodig hebt, kan de mentor de hulp van anderen inschakelen. Je mentor helpt je ook met vooruit kijken naar de toekomst om zo te ontdekken welke vervolgopleiding bij jou past.
SLB (studieloopbaanbegeleiding)
Binnen alle leerroutes (van praktijkonderwijs tot academische route) krijg je SLB-les van je mentor of een SLB-docent. In de SLB-les hebben we het over:
1. Leren kiezen: Loopbaanbegeleiding
In deze lessen word je bewust van de keuzes die je maakt. Ontdek wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Wanneer alleen de SLB-les niet genoeg is, is er vanaf klas 2 (vmbo-tl) en 3 (havo/vwo) ook een decaan beschikbaar. Een decaan helpt je bij specifieke vragen over profielkeuze en vervolgopleidingen.
- Leren leren: Studieles
Hoe kun je het beste studeren? Welke manier past het beste bij jou? We gaan in op het leren leren, je leerstrategieën, jouw leergedrag en (digitale) hulpmiddelen voor het leren.
Op het praktijkonderwijs volg je in klas 3 een stageles, waarin je van alles leert over onderwerpen die tijdens de stage van pas kunnen komen.
- Leren leven: sociaal-emotionele ontwikkeling
Tijdens de SLB-les besteden we aandacht aan jouw sociaal- emotionele ontwikkeling. Verschillende onderwerpen komen aan bod. Denk aan: hoe zorg je voor jezelf en voor de ander, hoe neem je verstandig beslissingen, hoe los je moeilijke situaties op? Daarnaast doen we activiteiten die ervoor zorgen dat de klas een hechtere en veilige groep wordt.
Remedial teaching (RT)
RT wordt gegeven door Remedial Teachers. Dit zijn specialisten die hulp bieden bij leerproblemen zoals dyslexie of dyscalculie. Via het ondersteuningsteam kan deze hulp worden aangevraagd en ingezet. Dit kan extra tijd zijn voor het maken van toetsen, het mondeling mogen toetsen, werken op een laptop, gebruikmaken van voorleessoftware op een laptop en/of het krijgen van een schoolboek in gesproken vorm.
Is er een vermoeden van dyslexie, dan kan het Expertisecentrum van Landstede een onderzoek doen. Je ouder(s)/verzorger(s) betalen hiervoor 50% van de kosten.
Huiswerkbegeleiding
Sommige leerlingen hebben wat meer aandacht en begeleiding nodig om het huiswerk te plannen of bij de aanpak van het huiswerk. Je kunt dan een aantal keren per week na schooltijd gebruik maken van studiebegeleiding op school.
Pesten voorkomen en bestrijden
We vinden het uiteraard ontzettend belangrijk om pesten te voorkomen. We hebben duidelijke afspraken gemaakt waar we ons aan houden als er toch gepest wordt. Deze afspraken staan in het pestprotocol. Om ook pesten via social media goed te kunnen bestrijden, hebben we een speciaal Social Media Protocol opgesteld. Ook hebben we een veiligheidsplan opgesteld. Hierin leggen we alle soorten veiligheid uit die wij als school kunnen bieden.
Voor meer informatie over de veiligheid op school en het pestprotocol/ antipestbeleid kun je contact opnemen via het algemeen telefoonnummer met Marianne van Heerde (praktijkonderwijs), Annemarie Goosen (vakroute), Annette Rigterink (vmbo-tl), Katelijne Quaden (havo) of Marloes van Putten (academische route).
Vertrouwenspersonen
Het Ichthus College streeft ernaar om een veilige plek te zijn voor zowel leerlingen als medewerkers. Toch kunnen zich in de dagelijkse schoolpraktijk situaties voordoen die haaks staan op dit uitgangspunt. Er is dan sprake van grensoverschrijdend gedrag. Bijvoorbeeld (seksuele) intimidatie, fysiek geweld, psychisch geweld of discriminatie.
Mocht er sprake van grensoverschrijdend gedrag dan kunnen leerlingen en/of ouders contact opnemen met een vertrouwenspersoon. Samen met hem of haar kunnen dan eventuele vervolgstappen worden besproken.
Een vertrouwenspersoon heeft een zwijgplicht tenzij er sprake is van een misdrijf. Iedereen, dus ook een vertrouwenspersoon, is verplicht dit te melden.
De vertrouwenspersonen zijn te bereiken via onderstaande mailadressen. Klik hier voor het reglement vertrouwenspersonen.
- Praktijkonderwijs: Terence ten Brink en Ilona Felix
- Vakroute: Angelique van Ginkel-Boeve en Janneke van der Weerd (vertrouwenspersoonVIA@ichthuskampen.nl)
- Vmbo-tl, havo en vwo: Marieke van Wijck en Iris Groot Koerkamp (vertrouwenspersoonIC1@ichthuskampen.nl)
Schoolarts en schoolverpleegkundige
In de onderbouw en de bovenbouw vul je een vragenlijst in van de schoolarts en schoolverpleegkundige van de GGD. Eventueel nodigen zij jou uit voor een vervolgonderzoek of gesprek. Ook je ouder(s)/verzorger(s) kunnen met vragen bij de schoolarts en schoolverpleegkundige terecht. Verder kan de schoolarts of schoolverpleegkundige op school komen wanneer je vragen over je gezondheid hebt.
Centrum voor jeugd en gezin (CJG)
Soms zijn er sociaal-emotionele problemen en ligt de oorzaak buiten school. Zorgen dergelijke problemen ervoor dat het niet goed gaat met jou op school, dan kunnen we specialisten van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) inschakelen. Dit gebeurt in overleg met jou en je ouder(s)/verzorger(s). De medewerker van het CJG komt naar school toe zodat je de gesprekken op school kunt voeren.
Jeugdarts van GGD IJsselland
Ben je vaak of lang ziek? Dan overleggen we met je ouder(s)/verzorger(s) en kun je een uitnodiging voor een bezoek aan de jeugdarts van GGD IJsselland krijgen. Wat je met de arts bespreekt, is vertrouwelijk. Wel kan de arts de school adviseren over goede vervolgstappen.